Hoe kun je de symptomen van artrose verminderen?

Hoewel artrose ontzettend vaak voorkomt bij ouderen en er al veel onderzoek is gedaan naar deze reumatische aandoening, is het nog steeds niet duidelijk hoe het ontstaat. Wanneer je artrose hebt wordt de hoeveelheid kraakbeen tussen je gewrichten minder of verdwijnt het zelfs helemaal. Dit heeft als gevolg dat je botten, waar het kraakbeen tussen ligt over elkaar heen gaan schuren of zelfs vervormen. Het schuren en vervormen van de botten kan veel pijn veroorzaken. Deze vervormingen worden ook wel osteofyten genoemd en kunnen zelfs de normale werking van het gewricht verstoren. 

 

Kortom, artrose is niet fijn. Veel mensen die te kampen hebben met deze aandoening hebben dagelijks last. In deze blog zoomen we in op artrose in de knie en artrose in de handen en vertellen we kort hoe je hier het beste mee om kunt gaan. 

Knie-artrose, hoe ga je ermee om?

Artrose kan soms op hele specifieke plekken tot uiting komen. Symptomen van artrose in de knie komen vaak voor. Dit kun je merken aan pijn en stijfheid van het kniegewricht. Vooral wanneer je een lange tijd stil hebt gezeten en niet hebt bewogen is de pijn duidelijk voelbaar. Al lijkt het misschien niet logisch, artsen zeggen dat bewegen juist helpt om de klachten te verminderen. Hiermee zorg je dat de stijfheid van het gewricht en hierdoor uiteindelijk de pijn minder wordt. Natuurlijk hoef je niet meteen een marathon te rennen, een kleine wandeling door het park zou al kunnen helpen. 

 

Vaak raden artsen aan een verandering te maken in je levensstijl. Dit klinkt misschien drastisch, maar kleine veranderingen helpen ook! Wanneer er sprake is van overgewicht bijvoorbeeld, betekent dit dat de knieën meer gewicht moeten dragen, waardoor de ervaren pijn vaak erger is. Door gewicht te verliezen zullen de gewrichten minder belast worden. Dit zal de pijn zeker doen verminderen.

Artrose in de handen, hoe ga je ermee om?

Een andere plek waar vaak artrose voorkomt is artrose in de handen. Het werkt precies hetzelfde als artrose op andere plekken in het lichaam: er is sprake van een beschadiging van het kraakbeen tussen de gewrichten in je vingers. Ook hier kan beweging de pijn verminderen. Sporten met je vingers? Het klinkt misschien gek, maar er zijn ontzettend veel oefeningen die je kunt doen met je handen om specifiek je vingers in beweging te houden! Je zou bijvoorbeeld kunnen knijpen in een klein balletje. Mocht je geen inspiratie hebben, dan kun je altijd oefeningen opzoeken op internet of contact opnemen met een fysiotherapeut. 

 

Je moet wel oppassen met overbelasting, je gewrichten zijn door artrose kwetsbaarder dan normaal. Te veel bewegen is niet goed, probeer daarom altijd een goede verhouding te vinden tussen bewegen en rust.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *